keskiviikko 7. elokuuta 2013

Baanalle

Lyhyen Berliini visiitin jälkeen oli aikamme siirtyä tien päälle. Hyvän, hotellin ovesta kymmenen metrin päässä olleessa aamiaisravintolassa nautittujen leivonaisten ja jugurttien jälkeen pakkasimme laukut, jätimme hotellin ja ajoimme metro - juna - bussi yhdistelmällä takaisin Tegeliin, josta kävimme hakemassa auton alle seuraavaksi puoleksitoista viikoksi. Tällä kertaa auton ympäritarkastus kannatti, sillä siitähän löytyi vaikka mitä pientä naarmua ja iskemää ympäri autoa, vaikka ihan ensikatselulla niitä oli vaikea havaita. Vuokraamon rouva kyllä siinä vaan päivitteli, että voi voi, olipas auto jätetty likaiseen kuntoon. Ei jäänyt sitten sen suhteen valittamista, eikä yllätyksiä palautushetkeen. Vuokraus onkin tällä kertaa aika pitkä, 10 päivää.

Koska lähtöruutumme oli Berliinin pohjoispuolella, niin siitä ei ollut kamalan pitkä pistokeikka Finofwurt -nimiseen pikkukaupunkiin. Siellä oli tietenkin kattava ilmailumuseo vanhan Varsovan liiton sotilaskentokentän bunkkereissa. Itse kenttä oli saanut uuden elämän aurinkopaneelipuistona. Eikä ole ainoa, mm. Cottbussin kentällä, jossa kävin viime vuonna, on menetelty samoin. Kyllä muuten oli itä-rautaa ja Trabanttia yllin kyllin, bunkkerit toivat siihen vielä sopivaa tunnelmaa.

Virittäydytään DDR-tunnelmiin

Pieni kosmonautti

Lentotukikohdat Itä-Saksassa 80-luvulla

Interflug  Tupolev Tu-134  & Trabi

Hallissa oli myös sähkö-Trabi -projekti, nokalla sähkömoottori - takaluukussa akusto

Spede

Hienosti esillepannut FW-190:n jäänteet

MiG-23S jota oli hieman koristeltu

Peten kierrettyä juoksujalkaa kierroksen tuolla laajalla alueella, oli aika jatkaa matkaa. Ajan säästämiseksi nyt lähdettiin etenemään suoraan autobaanaa, Berliini sivuttaen itäpuolelta. Liikenne kulki melko hyvin, yhtä Berliinin tuntumassa ollutta onnettomuutta lukuunottamatta. Vasta noin 100 kilometrin päässä Dresdenistä pysähdyimme välipalalle moottoritiekahvioon. Hetken levättyämme jatkoimme suoraan Dresdeniin, hetki pyörittiin kaupungin liikenteen joukossa, kunnes päästiin kartalle ja hotelli (ACHAT Comfort Hotel Dresden Altstadt) löytyi parin kilometrin päästä kaupungin ydinkeskustasta. Hotellihuone osoittautui ainakin paljon tilavammaksi kuin Berliinissä.

Lähdimme kävellen kaupungin keskustaan, poimittiin matkalla Lidlistä vesipullot mukaan (osoittautui hyväksi ratkaisuksi) ja mentiin tutustumaan kaupunkiin. Siihen nähden, että Dresden siloiteltiin jotakuinkin tasaiseksi toisessa maailmansodassa, se näytti ihan komealle linnoineen, kirkkoineen ja aukioineen. Kaupungin läpi virtaava joki lisää tunnelmaa. Silmiinpistävää Dresdenissä oli konserttitalo, joka on kunnon sirppi ja vasara-arkkitehtuuria (työkalut toki löytyy seinällä olevasta reliefistä) ja hieman keskustasta ulos tultaessa massiiviset kerrostalot.

Konserttitalon kulmilla

Dresdenin kävelykatualuetta

Zwinger mit Semperbau

Hofkirche

Residenzschloss

Syömässä kävimme ihan ydinkeskustan kävelykatualueella. Paluumatkalla pistettiin merkille kaupalliset toimipisteet seuraavaa aamua varten ja kävimme vielä drinkillä ravintolassa joka näytti olevan enemmän ruokailijoiden suosiossa.