maanantai 19. elokuuta 2013

Yhteenvetoa Saksan reissusta

Tänä vuonna siis mentiin vuokra-auto alla. Citigoon tuli mittariin tuli 2711 km kymmenessä päivässä. Reissun lopun Bremenin suunnan pistokeikka teki tuosta merkittävän osan. Itävallan päiväkeikka sekä Hampurin päivä me ajettiin isäntäperheiden autoilla. Auton vuokrahinnaksi tuli 243 euroa / 10 päivää + 75 euroa toisesta kuljettajasta. Yhteishintana siis 32 euroa / vuorokausi. Huomaa kyllä, että vuokraushinnat ovat Saksassa jonkin verran nousseet takavuosista. Suosittelen varaussivustoksi autovuokrauksiin Finnairin sivustolla olevaa Cartrawler-palvelua, mm siksi että sieltä näkee jo varausvaiheessa mistä vuokraamosta autoa tarjotaan. Lisävakuutuksen olin hankkinut kesän autonvuokrauksiin Insurance4carhire.com -palvelusta.

Lennot Berliiniin ja takaisin kahdelta hengeltä Lufthansalla maksoivat yhteensä 263 €, mutta kuten blogista ilmeni, niin menolentomme olivat eri aikaan. Onnistuimme kuitenkin lähtöselvityksessä sijoittamaan itsemme paluulennolle vierekkäisille jakkaroille.

Bensiinin hinta on Saksassa ollut varsin tarkkaan sama kuin Suomessa, mutta tempoilevampi liikenne saa kulutuksen nousemaan suomalaista uneliasta liikennettä korkeammaksi.

Saksassa vietimme kaikkiaan viidessä hotellissa kuusi hotelliyötä, keskihinta noin 75 euron paikkeilla aamiaisineen. En valinnut hotelleja ensisijaisesti hinnan mukaan, sillä maaseudun gasthouseissa olisi päässyt paljon edullisemmin. Koska kohteiksi oli valittu kaupunkeja, niin pyrin löytämään kävelymatkan päässä kaupunkikeskustoista olevia pieniä hotelleja. Suosittelen Booking.com -palvelua hotellivarauksiin. Booking.comin etuja on mm mukava karttamoodi, josta hotellin valinta sijainnin mukaan on helppoa, hotelliarvosteluja on paljon ja useamman varauksen hallinnointi on kätevää. Joskus hotellin saattaisi saada suoraan hotellista tai ketjusta varaamalla edullisemmin, mutta juuri edellä mainittu hallinnointi kääntää vaakakupin näissä ulkomaanvarauksissa Booking.comin eduksi.

Heikoin esitys ja samalla vuorokautta kohden halvin hinta oli Easyhotel Berliinissä. Huone oli pienin kahden hengen huone, missä olen koskaan ollut, mutta suihkuratkaisu oli innovatiivinen.Berliinistä on ylipäätään aika vaikea löytää edullista hotellia. Edullisin pää on poikkeuksetta hostelleja jaetuulla kylpyhuoneella.

Rothenburgissa majoittumamme Hotel Klingentor oli unelma jo vastaanotosta lähtien. Olen jokseenkin varma, että jos/kun seuraavan kerran noille suunnille eksyy, niin tuon pyrin valitsemaan yöpaikaksi.

Matkan aikana totesimme taktiikkamme hieman liian suorituskeskeiseksi. Yöpaikat pitäisi valita siten, että viipyisi aina yhdessä paikassa vähintään kaksi yötä peräkkäin. Näin kaupunkipäivät ja ajopäivät vuorottelisivat.

Muutoin matkamme oli onnistunut; näimme ne kohteet jotka olimme suunnitelleet. Yksittäiset päivämatkat jäivät kohtuullisiksi paria viimeistä päivää lukuunottamatta. Kalustotappioita ei syntynyt ja matkalaukut olivat täynnä palatessamme Suomeen.

Jotenkin onnistuimme tällä kerralla välttämään kaikki hyvät saksalaistyyppiset ravintolat ja niiden sijasta jouduimme lähes poikkeuksetta Italialaiseen ravintolaan. Kaupunkiravintolat urbanisoituvat siis Saksassakin hiljalleen hajuttomiksi ja mauttomiksi standardisyöttölöiksi.

- - -
Posti toi perässä vielä terveiset Saksasta 9.9.2013. Olimme ajaneet nopeusvalvontakameraan 12.8.2013, 50 kmh rajoitusalueella peräti 58 kmh, josta maksumääräys on 15 €.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti