keskiviikko 7. elokuuta 2013

Berliinissä turistina

Koska Easy-hotellissa ei ole omaa aamupala-ravintolaa, meidän piti etsiä sellaista kadulta. Siellä olikin useita vaihtoehtoja joista valitsimme kadun kulmassa olleen leivonnaiskaupan, jonka palveluihin kuuluivat kahvisysteemit ja ulkoterassi.

Aamupalan jälkeen hyppäsimme metroon ja ajoimme Berliinin laidalla olevaan Charlottenburgin kaupunginosaan, ja siellä Charlottenburgin linnaan. Linnassa on museo, ja jo aamutuimaan sinne alki kerääntyä jonoa. Koska jonotukseen meni ehkä viitisentoista minuuttia polttavassa auringossa, niin vuorottelimme jonopaikan pitäjinä aina toisen levätessä paahteelta suojassa talon varjossa. Myös monilla muilla oli sama taktiikka, siksi kuuma päivä oli.
Jonotellaan Charlottenburgiin

Taivaallisia kattomaalauksia

....ja seiniä

Huoneesta toiseen

Linna oli tyypillinen 1700-luvun hallitsijan pieni kalamaja- järkyttävästi huoneita ja keskieurooppalaiseen tapaan myös yksityiskohtaisesti koristeltu ja täynnään taideteoksia ja huonekaluja. Vaikutavia juttuja oli linnan kirkko sekä eräässä kulmauksessa olleet kuninkaan kruunu ja valtikka. Kaikki oli niin hienoa ja yltäkylläistä, että me ei jaksettu niihin kovin perehtyä vaan lähinnä juostiin näyttelyt läpi. Lopuksi käytiin tutustumassa renesanssipuuutarhaan. Se oli suuri, mutta vaatimattomampi kuin esimerkiksi viime vuonna Tanskassa vierailemamme Fredriksborgin linnan puutarha.

Siinä ne on

Suuret puutarhat

Linnan puistoa

Mauseleum oli keskellä puutarhaa

Nalle on matkassa jälleen

Sitten ajeltiin taas metrolla keskustan suntaan, kävimme nauttimassa hieman välipalaa ravintolassa, jonka jälkeen oli aika esitellä Natashalle ostosmahdollisuuksia, joita Berliini tarjoaa. Ajettiin metrolla kaupungin eteläosiin, jossa eräässä ostoskeskuksessa on Primark -niminen asusteliike, jollaisia on enemmälti mm. Britanniassa. Liikkeen löytäminen oli kovin helppoa - seurasi vain mistä metroa kohti tulee Primarkin paperikasseja kantavia ihmisiä, lähes joka toisella vastaantulijalla oli sellainen.

Primarkissa viivyimme sovituksineen jonkin aikaa, kunnes kummallakin oli korit täynnä vaatteita. Petellä saldona oli ainakin 9 kappaletta boksereita, pari paitaa junjorille, vaaksallinen t-paitoja ja kauluspaitoja, neljät housut yms. Hieno kokovartalo-tiikeripukukin oli tyrkyllä, mutta jäi tällä kertaa ottamatta.

Näiden kantamusten kanssa oli pakko mennä kertaalleen kotipesän, eli hotellihuoneen kautta, ja jatkaa kaupunkikierrosta. Ensin kävimme Alexanderplazin tuntumassa syömässä hyvin ja tukusasti, sen jälkeen kävimme kurkistamassa että pääseekö Alexanderplatzin tv-torniin, mutta siellä oli sen verran paljon jonoa, että täytyy jättää toiseen kertaan.
Fernsehturm

DDR pistää pohtimaan

Berliner Dom

Trabi matkamuistomyymälässä

Jatkoimme hiljaa kävelyä nähtävyyksiä ja matkamuistokauppoja katsellen, välillä mukanamme matkustavaa nallea kuvaten, kohti Brandenburgin porttia ja siitä edelleen valtiopäivätalolle. Mielenkiintoinen se kupoli, jossa voi kävellä (emme siis itse käyneet, mutta ihmettelimme ulkopuolelta). Lopuksi ajoimme takaisin hotellillemme, josta kuitenkin valuimme takaisin kadulle viereiseen CCCP-baariin nautiskelemaan katuelämästä illan hämärtyessä.

Brandenburgin portti

Bundestag

Taivaalla näkynyt välke osoittautui lopulta reippaaksi ukonilmaksi, joka yllätti meidät noin korttelin päässä hotellin ovesta. Pidättelimme pahimman sateen ajan saksalaisrouvan kanssa sushi-ravintolan oven suojissa, kunnes sade vaimeni sen verran, että ilkesimme juosta viimeiset kymmenet metrit hotelliimme.