Torstaipäiväksi ohjelmassamme oli
Hampurin kierros Alexin kanssa. Ensin suunniteltiin, että menemme Bremenistä junalla, mutta lopulta päädyimme aikataulu- ja hintasyistä oman auton käyttöön.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEibM0ogso_J8RTYo-LXRfDkVPPXR7MUspE3oVPDaezoyDBjD65xAjwcZCGVuK2hW5fk-T1lHF44y-xjM2wXwMjVm8QqJa2flYK7HXVtwoAAwkn_LBcSUQZvE3q_Qr_cGi638r6BiDBKiGc/s1600/_D702000.jpg) |
Finkenwerderin katselupaikka Airbussin tehtaille |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZOZFHVl5oiiWH4JsJJMUKuu_ytSmMVZYqKPaOmXXNb7BGrF10OJoK_pUJEgnD8nzVDLHNz5gDlKy1jtMbLL6W8NKizSWuAMLi-mdEo6AqjZubjTBKDuMQqGxsDMrqNfYN9IGbeLvYmLk/s1600/_D701998.jpg) |
Infotaulutkin oli |
Bremenin kohdalla ja parissa kohtaa Hampurin suuntaan oli ruuhkaa tietöistä johtuen, mutta ei kuitenkaan mitään toivotonta Stau:ta. Ensimmäiseksi kävimme vilkaisemassa
Airbussin Hampurin tehtaita, joiden edessä on katselupaikka. Siellä näyttikin olevan spotteripäivystys paikalla heti aamusta alkaen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5PApRauUmssGlbWWVYd-_F6GC_vtYJ5CwWOOuGf92xEz3q-CNsgOVKLzcicDdCpujhCrKtpRptEpDzGJMnBacbtKJh6vLVXQMQDeNY4nWJ0MajIAyT7vyDisZ_IXZIvH4cbQuGudcwBg/s1600/_D702034.jpg) |
Hampuria St. Nikolain tornista |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbjQZkNOceuo1XnTkZABXK6YYUP4AAYW8hyrmOp8yAJiNCKi8ZVHemT4n3pMUWn0V0hqbnZD9bopwFwqW8-oj80K8r0CbbDLs8QnYzoP1rONCj0K1RRz2eLm_9JC37Jx_xgp9n4nxvCgk/s1600/_D702040.jpg) |
Sodan jälkeen näkymä on ollut vähän lohduttomampi |
Hampurissa ajoimme kaupan parkkihalliin ja jalkauduimme kadulle. Hetki pyörittiin kadunkulmassa ja haettiin suuntaan kännykkänavigaattoreilla. Ensimmäiseksi suunnistettiin kanaalin rannalle, ja siitä edelleen St. Nikolain kirkon raunioiden luo. Kirkon mustunut torni on jätetty sodan tuhojen muistomerkiksi. Sinne pääsi muutamalla eurolla hissillä ylös katsomaan maisemia.
Jatkoimme matkaa raatihuoneentorille, jossa nautimme pientä evästä ja sen jälkeen menimme Neuer Wall -katua pitkin kohti Elben rantaa, Edellä mainitulla kadulla on muuten sellaisen hintatason liikkeitä, että niissä ei tarvitse väentungoksessa penkoa alennuskoreja.
Kun saavuimme St. Pauli-Landungsbrückeniin, ihailimme jokimaisemaa. Emme kuitenkaan lähteneet jokiristeilylle, vaan menimme Sankt Pauli -
Elbtunneliin, joka on nähtävyys sinänsä. Vuonna 1911 avattu tunneli menee Elb-joen alitse, 24 metriä joen pinnan alapuolella. Molemmissa päissä on hissijärjestelmä, jossa jopa henkilöauto voi mennä. Kävelimme yli 400 metrisen tunnelin läpi päästä päähän muiden ihmettelijöide, lukuisten polkupyörien ja muutaman auton joukossa.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEim6mx1JsmkyEbGiYaIVJ_4AqxiqywkKoHy-kI3SR-zLZz8HgmrCP9ZdLiXjLlY3vjcj5WnGT7NwjQBHK-iOjIwXwoyHcjuraGNEj4QDc6zX8InTfEdObhyphenhyphenxlPkzL_LYlwUWqLLXfo8wq0/s1600/_D702072.jpg) |
Elbtunnelin hissistö |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjRwsIED6aYMDaYHG63N91vmK48ZCG2TFTE_Jznq_zfHHDILEW14WguKwRsFVnW8pzusDrVtMtuOTCq_MMwXC2r-rHpuzZCG4YB1A2hK2wcPdUvkpa4NsuYL4_NA6BG021H-mvAPbu56mQ/s1600/_D702078.jpg) |
Tunnelissa |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzJgXHlQ6zsAHjmX_oN4tQHCu4E66LAX1LBhkHaq_duWzpiJU0KeR6xdDXmaRAgybFrh3bv58-eL7BRootdCSlfyDeae_q4cjMjZnl-ZiW1PpTMlTe45mckxTglhtFsi4k-rD38sqiC2M/s1600/_D702088.jpg) |
Pinnan alla |
Kun nousimme jälleen ylös tunnelista, suuntasimme alakulttuureiden pariin. Kävimme ihmettelemässä
Reepebahnin huvien sisäänkäyntejä ja mainoksia. Jossain määrin ihmettelimme, kun siellä kierteli myös lapsiperheitä katsomassa "nähtävyyksiä". Illan valoissa paikka on varmasti vielä näyttävämpi, mutta saihan siihen jonkinlaisen tuntuman näinkin.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgn0i8kF4MoG9R2rDhjLApN9qGxSdXvm-Ks12lm_ABfq1k2rsYSbpH2UXFk1C2mbJGMKa1IAyYdpUstCtRdbqDrPaRfTaCzOh0U-M701yEGqzypYmzLrONvFWW5r36ZewJhebID_YO-vV8/s1600/_D702105.jpg) |
Viihdekatua |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhnzwiN5FIdpGpum9d6h6tachuBbGFsxPn21VIB1b3FATRrTayxevs6HZUB-qMqRcbpcN7gXiYMq3tXMJzeFSzZ4b1APtIDIQjZaMH-LNqQm-DBqjXbNlZtPpY5hBQWPVfDnqIYWs_35oQ/s1600/_D702111.jpg) |
Jokaiseen makuun |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgGULACU4ZtPhfGXSfvBK_PSI8A3JxgnXx9d1B4fscLI03d65choYINkh3pg5v0HhgG58ws3QvyB3UB-YKf9SA5RHRGszLB17Y2GLrjE7PWqfT8cA4n_nhpmqIIytXLxqlVW3yx9iIJPIU/s1600/_D702108.jpg) |
Pankkiautomaattikin on hengessä mukana |
Olimme päivän mittaa valuneet sen verran pitkälle kaupungin katuja, että takaisin autolle piti kävellä melkein viisi kilometriä. Koko päivän mittainen pysäköinti kauppakeskuksen parkkihallissa maksoi 10€, lienee kallein pysäköintimaksu mitä olemme Saksassa maksaneet. Tarkastimme taas fiksut reitit kaupungista ulos, että ei tarvitsisi ruuhkissa seisoa turhaan, ja siinä onnistuttiinkin varsin hyvin. Bremenin suuntaan oli toki samat tietyöt kuin tullessa.
Palattuamme kävimme vielä illallisella
Alte Wassermühlessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti